Lead ydelser

Krisekommunikation

Play Video

Forventningerne til moderne virksomheder øges i disse år. Purpose, visioner og verdensmål gør, at vi får flere og flere ansvarlige og visionære virksomheder. Samtidigt ser vi, at kunder, aktionærer, NGO’er og presse interesserer sig mere og mere i, om virksomhederne lever op til det, de lover. Fordi det skal de.  

Du kan undgå shitstorms – hvis du er forberedt 

Men frygt ikke medierne og shitstorms. Frygt kun din egen mangel på forberedelse. Krisehåndteringen skal matche dit mål som virksomhed. 

Krisesager kan have mange årsager og ikke to kriser er ens, men de har det til fælles, at de kan få fatale konsekvenser for organisationers og personers omdømme, hvis de ikke håndteres professionelt. Og det er sjældent kommunikation alene, der kan fikse problemet – der skal vises handling. 

En velhåndteret krise vil ofte være krisen, du aldrig har hørt om. Krisekommunikation handler så vidt muligt om at være på forkant og styre begivenhedernes gang og den tilhørende kommunikation i en nøje tilrettelagt strategi og handleplan. 

Detaljefokus og grundig situationsanalyse 

En god krisehåndtering kræver, at man på meget kort tid sætter sig ind i sagens detaljer, at man diskuterer og overvejer alle scenarier og handlemuligheder. At man forstår målgrupper og interessenters motiver og bevæggrunde i detaljen. Og at man kortlægger med- og modspillere. Derudover skal man være knivskarp på budskaberne og have en plan for af hvem, til hvem og hvordan og hvornår, budskaberne skal leveres.  

Hvad er det værste, der kan ske? Og hvad er det bedste, der kan ske? Det værste kan ofte se slemt ud, men faktisk sker det jævnligt, at virksomheder kommer styrket ud af krisesager, fordi de håndterer dem godt og tager tydeligt ansvar. Det er en mulighed for at præstere noget ekstraordinært – at vise handlekraft og troværdighed. 

Et tæt samarbejde 24/7 

Vi forbereder os på alt og vi tilpasser håndteringen til din sag og dit behov. Udover strategi og plan laver vi fx detaljerede beredskabsplaner, løbende kriseberedskabsøvelser, medietræning af talspersoner, håndteringsplan for sociale medier, plan for intern kommunikation samt løbende rådgivning og pressehåndtering døgnet rundt.  

Vores internationalt erfarne kriserådgivere har hjulpet organisationer og privatpersoner med at planlægge og overkomme omfattende kriser og sager indenfor alt fra fødevareproduktion, arbejdsmarkedskonflikter, miljøsager, uærlige underleverandører, finansielle sager, myndighedsefterforskninger, shit-storms på sociale medier til fyringen af en direktør.  

Med os får du et dedikeret team til forberedelsen og reaktionen på usædvanlige, usikre og komplekse situationer, der udgør en trussel mod dine målsætninger, dit omdømme eller din eksistens som virksomhed eller organisation.  

Alle krisesager behandles selvfølgelig med dyb fortrolighed og diskretion.

Krisekommunikation

Krisekommunikation

Presset kan være enormt. Nogle gange med god grund – andre gange nærmest uden grund – fordi frygten skygger for overblikket.

Søren Kaster, Partner

Alle ydelser