B Corp-certificeret kommunikationsbureau
Hvert ord tæller, og ord skal følges af handling. Især når det gælder den aktuelt største og mest verdensomspændende udfordring, vi står overfor: Den globale opvarmning og de alvorlige klimaforandringer, som vi og vores efterkommere skal leve med.
Vi tror på, at solide data og transparente CO2-regnskaber kombineret med høje ambitioner for virksomheders grønne omstilling er med til at bane vejen til en fremtid, hvor vores klode fortsat er beboelig.
Hos Lead Agency vil vi bidrage til at gøre problemet lidt mindre. Vores aftryk er ikke stort, men også vi kan ændre vaner og træffe nye beslutninger, der reducerer vores CO2-aftryk. Derfor har vi fået analyseret vores samlede forretning og udregnet præcist, hvor meget CO2 vi udleder.
I juli 2024 er vi blevet B Corp-certificeret. B Corp er en af verdens mest ambitiøse bæredygtighedscertificeringer, som vurderer virksomheders performance på tværs af både sociale, miljømæssige og ledelsesmæssige dimensioner.
Læs mere om B Corp her
Overblik over Lead Agencys CO2-udledning
Kilde: beregninger fra The Footprint Firm
Bæredygtighed i Lead 2023
I Lead Agency mener vi, at prisen på CO2 er for lav. Derfor har vi for fire år siden indført en intern CO2-afgift for hvert ton CO2, vi udleder, som anbefalet af Klimarådet. I 2023 var vores CO2-afgift 800 DKK/ton, og vi planlægger at øge afgiften – og dermed investeringen i CO2-lagringsprojekter – med 100 kr. om året i takt med, at klimaforandringerne forværres.
Vi glæder os til at fortsætte det arbejde i partnerskab med den danske startup Klimate. Gennem Klimate investerer vi vores årlige CO2-afgift i en portefølje af metoder, der fjerner CO2 fra atmosfæren.
Vores skræddersyede portefølje inkluderer en blanding af metoder, der opfanger CO2 fra atmosfæren og opbevarer det sikkert. Det inkluderer skovrejsning, biokul, bioolie, enhanced weathering og biomass sinking.
Samlet udledte Lead i 2023 57 ton CO2e. Vores mål er at fastholde et årligt niveau på 1,5 ton CO2e per medarbejder.
3 udvalgte initiativer
Omlægning til el-biler
Alle firmabiler er udskiftet til elbiler. Det har reduceret CO2-udledningen med 8.000 kg. CO2 om året.
Frokostordning
Vores udledning fra frokostordningen er blevet mere end halveret efter vi er gået over til en fuld vegetarisk frokost 5 dage om ugen.
CO2 afgift
Vi har pålagt os selv en CO2-afgift, fordi vi gerne vil medvirke til en ændret adfærd gennem incitamenter. Vi udledte i 2023 57 ton CO2e. Det har vi kompenseret for gennem vores interne afgift.
Lead Agencys bæredygtighedspolitik visualiseret
På baggrund af det detaljerede indblik i vores CO2-regnskab har vi udarbejdet en bæredygtighedspolitik for Lead Agency med realistiske reduktionsmål og en lang række initiativer, der skal få os i mål.
Verdensmål vi fokuserer på
Bæredygtighed er mere end klima. Udover klimaindsatsen, SDG13, fokuserer vi på målene om ligestilling mellem kønnene, SDG5, og ansvarligt forbrug og produktion, SDG12.
Det kan vi gennem vores arbejde med vores mange kunder, for hvem disse mål også spiller en stor rolle, gennem vores egen indsats og i samarbejde med vores dygtige kollegaer og samarbejdspartnere. Og vi giver plads til organisationer, der fortjener en stemme på Folkemødet.
Det betyder konkret, at vi er meget bevidste om, hvordan vi får produceret merchandise både til os selv og vores kunder og at vi sikrer en så lang holdbarhed som muligt på de materialer, der skal produceres. Derudover stræber vi efter primært at indkøbe ydelser og varer fra lokale producenter.
Ift. SDG 5 er det vores opgave som rådgivere at hjælpe kunderne til øget diversitet - f.eks. i paneldebatter, på events og i andre sammenhænge, hvor balanceret repræsentation er vigtig.
Vi samarbejder med The Footprint Firm om at løse lignende opgaver for vores kunder. Er du interesseret i at høre mere, så tag kontakt til partner Barbara Saitta Bregendal.