ESG-kommunikation

Hvert ord tæller. Men det skal følges af handling, før det for alvor betyder noget

Når vi rådgiver i bæredygtighedskommunikation, sikrer vi derfor altid, at der ligger solide data og transparente regnskaber til grund for de ambitioner, I ønsker at kommunikere – og at der er et reelt ønske om forandring bag ordene.

For greenwashing kan blive forretningskritisk. Ombudsmanden har gjort det klart, at generelle udsagn om bæredygtighed i høj udstrækning betragtes som vildledende markedsføring, hvis ikke der ligger substantielle livscyklusanalyser bag.

Barbara Saitta Bregendal
“Bæredygtighed og ansvarlighed er blevet en hygiejnefaktor i erhvervslivet”
Group Client Lead & Partner

Vi hjælper jer med at finde balancen

Det er positivt, at man ikke kan smykke sig med lånte, grønne fjer. Samtidigt ser vi dog en tendens til greenblushing: Fænomenet, hvor virksomheder har styr på både ambitioner og afrapportering, men forsømmer at kommunikere dette, og dermed forspilder muligheden for at inspirere andre.

Det er en skam. For en ansvarlig virksomhedsprofil med fokus på klima, men også øget diversitet, inklusion, lige rettigheder og retten til at være den, man er, styrker interessen for brandet blandt forbrugere, og er en styrke i medarbejderrekrutteringen, samt skaber værdi for investorerne. Flere analyser viser, at især yngre medarbejdere direkte fravælger virksomheder uden en tydelig og ansvarlig profil.

Med andre ord er bæredygtighed og ansvarlighed blevet en hygiejnefaktor i erhvervslivet.

Det har på den ene side den effekt, at virksomheder ofte rykker hurtigere og med flere ressourcer end det politiske system – hvad end det handler om at minimere miljø- og klimapåvirkning eller skabe en arbejdsplads med plads til alle. På den anden side har det skabt høje ambitioner og ønsker om at kommunikere om tiltagene.

Du kan kommunikere om bæredygtighed på mange måder

Men mange virksomheder er i tvivl om, hvor de skal starte. De frygter, at deres indsats giver bagslag og tænker, at de skal være grønne rockstjerner, før de kan kommunikere ambitioner for klodens fremtid eller sætte ambitiøse mål for ligestilling og diversitet.

Sådan ser vi ikke på det, og derfor kan vi hjælpe jer med at finde ud af, hvordan I bedst kommunikerer om jeres indsatser, ambitioner og mål. Kommunikation om bæredygtighed berører i princippet næsten alle Lead Agencys ydelser – fra PR, analyser til kampagner, årsrapporter og public affairs.

Vi er i Lead Agency gået sammen med The Footprint Firm om at få så mange virksomheder og organisationer som muligt til at blive mere bæredygtige, fortælle om det og dermed inspirere andre til at gøre det samme.