Vi fik danskerne til at sætte grænser ved Europa-Parlamentsvalget

Udfordringen

Den 9. juni 2024 skulle danskerne til stemmeurnerne, da der var valg til Europa-Parlamentet. I den anledning ønskede Læger uden Grænser en digital kampagne for at sætte fokus på Europas behandling af mennesker på flugt.

EU’s migrationspolitikker har voldsomme humanitære og sundhedsmæssige konsekvenser. Mennesker bliver syge og nægtes adgang til lægehjælp ved Europas grænser. Folk bliver udsat for voldelige push-back metoder, overfald og racistiske tilråb ved grænserne. Og familier fanges i “ingenmandsland” mellem to grænser og sulter. Disse konsekvenser af EU’s asyl- og migrationspolitik er Læger uden Grænser øjenvidne til.

Løsningen

Europa-Parlamentsvalget blev fundamentet for den digitale kampagne og annoncerne. Kampagnen skulle først og fremmest oplyse Læger uden Grænsers følgere og støtter om den ubekvemme sandhed om behandlingen af mennesker på flugt ved EU’s grænser – med den afledte effekt, at danskerne donerede til Læger uden Grænsers arbejde, og at danske politikere og Europa-parlamentarikere fik øjnene op for problemet.

Som en del af kampagnen skiftede Læger uden Grænser frem til valget navn til Læger MED Grænser. Det markerede, at EU sætter grænser for læger og sygeplejerskers arbejde ved at nægte mennesker på flugt adgang til lægehjælp – en pointe dokumenteret i en rapport, som de inviterede danskerne til at være medunderskrivere på, når den efter valget skulle sendes til de nyvalgte danske Europa-parlamentarikere.

Derudover bestod kampagnen af en helsidesannonce i flere store dagblade, en pressemeddelelse, SoMe-opslag og en webplatform.

Resultatet

Med et stærkt call-to-action blev Læger uden Grænsers navneskifte delt vidt og bredt på sociale medier af influencere og meningsdannere med opfordringen om at underskrive rapporten. Og da rapporten blev sendt til de nyvalgte parlamentarikere dagen efter valget, havde hele 16.087 personer sat en underskrift.