Kampagne ødelagde den ‘gode’ stemning og sagde fra over for seksuel chikane
Udfordringen
Seksuel chikane er i mange år blevet betragtet som et ‘dig’-problem: Gå ikke alene hjem. Drik lidt mindre. Sæt dig langt væk fra den person. Samtalen har handlet meget om offeret og om krænkeren. Hvad hvis vi fik den til at handle mere om alle os, der ser det ske? Fællesskabet og vidner, der lukker øjnene og ignorerer seksuel chikane eller negligerer uønsket seksuel opmærksomhed.
Alt for mange er udsat for uønsket seksuel opmærksomhed, men vi kan gøre noget ved det sammen.
Det skulle kampagnen for Ligestillingsministeriet og Alliancen mod seksuel chikane (bl.a. HK, DA, Kvinfo, Kvinderådet, Sex & Samfund, Lederne, DUF) være med til at sikre.
Løsningen
Med udgangspunkt i den yngre målgruppe valgte vi en vej for kampagnen, hvor vi mimede de automatreaktioner, man kan have som vidner til seksuel chikane. Formen blev en slags antiråd, hvor vi opfordrede til ”bare at smile og grine”, ”distrahere sig selv med memes”, ”forlade situationen” – samlet op af et budskab om, at det jo ikke er sjovt at ødelægge den ‘gode’ stemning. Men at der er brug for netop dette: For at sige fra på vegne af andre, og stoppe med at glatte ud.
Kampagnen slår netop fast, at den gode stemning ikke er grænseoverskridende, nedværdigende eller udnyttende – og aldrig burde være på bekostning af dig og dine grænser.
Kampagnefilmen havde premiere ved et lanceringsevent på Hotel- og Restaurantskolen, hvor der efterfølgende var paneldebat med deltagelse af cases og alliancemedlemmer .





Resultatet
Med kampagnen fik vi understreget, hvor vigtigt det er, at man står sammen mod seksuel chikane. Således delte og videreformidlede alliancens medlemmer kampagnens budskaber. Budskaberne og kampagnens vidnesbyrd fik pressedækning i Go’ Morgen Danmark og i Echo. Og fra egne kanaler nåede kampagnen over 1 mio. danske unge i alderen 16-34 år. Herudover fik vi skabt massiv debat: 10.000 i målgruppen har reageret, delt og kommenteret. Unge har sågar deltaget i konkurrencer om kampagnens merchandise.