Kontorelever har styr på det – sådan nedbryder vi fordomme og udbreder kendskabet til uddannelsen
Udfordringen
Der er mangel på faglært arbejdskraft og elever til erhvervsuddannelserne. Det gælder også kontoruddannelsen. Frafaldet er stigende, og få kender uddannelsen (for det rigtige).
Derfor ønskede HK, Dansk Industri, Dansk Erhverv, KL, Finansministeriet og Danske Regioner i 2021 at iværksætte en flerårig branding- og rekrutteringskampagne for kontoruddannelsen for at udbrede kendskabet til uddannelsen og de mange karrieremuligheder, den giver adgang til.
Løsningen
Forud for kampagnens udvikling og lancering gennemførte vi omfattende undersøgelser blandt skoler, elever og arbejdspladser i hele Danmark. De pegede bl.a. på, at de kontorelever, der trives bedst på uddannelsen, har centrale træk til fælles: De er ambitiøse, strukturerede og sætter en ære i at have ‘styr på det’.
Derfor er kampagnen målrettet unge mellem 15-35 år, der elsker struktur og orden, og som kan spejle sig i typen, der får det hele til at spille. Vi kommunikerer med vedkommende, relaterbart indhold inspireret af tidens trends for at gøre op med fordomme om kontorfaget (og give uddannelsen et retvisende ansigt); vi viser, at kontoruddannelsen åbner døre til en lang række karrieremuligheder, og at kontorelever er ambitiøse, en uundværlig del af enhver arbejdsplads og dem, der får hjulene til at dreje rundt.
Under overskriften “Styr på det? Bliv kontorelev” blev kampagnen udrullet i oktober 2023, og den kører fortsat; den omfatter bl.a. et informativt kampagnesite og en aktiv tilstedeværelse på sociale medier. Kampagnen annonceres periodisk via for eksempel outdoor, biograf og streaming, den er til stede ved uddannelsesmesser, den indgår samarbejder med relevante medier og ambassadører, og vi inddrager løbende skoler i udbredelsen af kampagnen.



Resultat
Kampagnen appellerer til målgruppen og leverer sine hovedbudskaber på en klar og tydelig facon, viser de konkrete resultater. Kampagnesitet er desuden indekseret på Google og ligger nummer 1 på mest relevante søgeord. I kampagnens første måned nåede vi ca. 1,2 mio. unge på Instagram og Facebook ud af en estimeret samlet målgruppe på 1,58 mio. Siden da er vi nået ud til endnu flere.
Vores seneste postmåling viser ændringer i omdømmet og en stigning i kendskabet til uddannelsen – ligesom flere angiver, at kontoruddannelsen kunne være noget for dem.