Kampagne for Miljøstyrelsen om hvordan man mindsker PFAS i hverdagen
Udfordring
Der var et ønske om at styrke borgernes viden om deres handlemuligheder i forhold til selv at være med til at mindske PFAS i dagligdagen og dermed forhindre spredning af PFAS til miljøet. En undersøgelse fra 2024 viste, at danskerne gerne ville undgå PFAS, men ikke vidste hvordan. Miljøstyrelsen ønskede derfor en kampagne, der kunne kommunikere den “store” fortælling – at PFAS er et miljøproblem – men at forbrugerne selv kan gøre noget ved at være opmærksomme i købssituationen.
Løsning
Løsningen blev kampagnen ”Ingen ønsker sig PFAS”. Kampagnekonceptet udfoldede sig bl.a. i tre hovedfilm, som udspiller sig juleaften hjemme hos en familie. Formålet var at understøtte borgernes viden og handle-kompetencer i forhold til at mindske PFAS i dagligdagen og miljøet. Helt konkret blev borgerne gennem kampagneafmeldingen opfordret til at se efter miljømærker, når de køber nyt – eller alternativt produkter markeret med PFAS-fri, PFC-fri eller fluorfri. Derudover blev rådene foldet ud på kampagnesiden PFASfri.dk, hvor der også blev kommunikeret en række overordnede PFAS-råd på tværs af Miljøstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen. Kampagnen blev aktiveret på Facebook, Instagram, YouTube, i en advertorial på alt.dk og gennem et PR-spor.


Resultat
Kampagnens formål var at styrke borgernes viden om deres handlemuligheder i forhold til selv at være med til at mindske PFAS i dagligdagen. Derfor var ønsket at ramme en bred målgruppe, hvilket kampagnen er lykkedes med. Samlet set nåede vi med kampagnen ud til mere end 2,3 mio. mennesker på tværs af platforme og opnåede over 9,3 mio. eksponeringer. Mere end 7 ud af 10 af dem, som bemærkede kampagnen i kampagneperioden, ønskede at ændre adfærd, og 65 procent af dem, som bemærkede kampagnen, vidste efterfølgende, hvilke mærkningsordninger de skulle se efter for at undgå PFAS i produkter. Inden kampagnen lå dette tal på 10 procent.
Kampagneindholdet skabte engagement og debat i kommentarsporene, hvilket vidnede om, at PFAS og miljøforurening generelt er en sag, som er væsentlig for danskerne. Budskaberne fik pressedækning i bl.a. TV 2, Sjællandske Nyheder, Information og Ritzau, og en lang række af Miljøstyrelsens interessenter valgte at støtte op om kampagnen på egne kanaler, hvilket fik budskaberne endnu længere ud. Det gjaldt bl.a. Forbrugerrådet Tænk, AllergyCertified, Friluftsrådet, Lægemiddelstyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Coop, Dansk Erhverv og Dansk Industri.


