Opgaven
Hvert år bliver World Mental Health Day markeret den 10. oktober over hele verden. Formålet med dagen er at øge kendskab til mentale sundhedsudfordringer på globalt plan – og samtidig facilitere og supportere nærværende samtaler om mental sundhed og psykiske lidelser. I 2018 var omdrejningspunktet for indsatsen et fokus på den unge generations udfordringer med mental sundhed. I 2019 var fokus rettet mod forebyggelse af selvmord.
Løsningen
Med et begrænset budget til marketingaktiviteter, var vi nødt til at stole på en høj organisk rækkevidde for kampagnens indhold blandt det mest populære og krævende publikum på internettet – de unge. Derfor byggede vi indholdet og indsatsens temaer rundt om dem: Vi tilpassede os til målgruppens sprog og stil for at gøre det så let som muligt at interagere. På den måde fik vi de unge til at tage ejerskab af dagsordenen – vi gjorde dem til en del af bevægelsen. Helt specifikt ved at opfordre til at gøre den mentale sundhedsdagsorden til en trend. Lokale og globale initiativer understregede budskabet om, at uanset hvad du kæmper med, er du ikke alene.
I 2019 arbejdede vi med at engagere organisationer og interessenter ved at dele deres budskaber og inkludere deres tags i vores indhold. Samtidig arbejdede vi med shared content på World Suicide Prevention Day for at knytte dagen sammen med World Mental Health Day.
Resultatet
Samtalen på #WorldMentalHealthDay blev top trending globalt i både 2018 og 2019. Influencere og stakeholdere fra @Pewdiepie til BBC og Unicef tog aktivt del i samtalen.
+4,7mio.
primært unge mennesker mødte World Mental Health Day kampagnen i 2018. I 2019 opnåede vi et kampagne reach på 10 mio. Næsten alle kontinenter på verdensplan bød ind på dagsordenen.
118.000
reaktioner fik de bedst performende indholdsstykker (fra delinger, retweets og likes). Vi fik målgruppen til at dele vores budskaber om mental sundhed og vi fik dem til at interagere.