Opgaven
Kampagneindsatserne skal skabe bredt folkeligt kendskab til og forståelse for behovet for værdig ældrepleje.
Kampagnen skal være med til at gøre forholdene i ældreplejen nærværende og relevante – også for dem, der ikke selv har udfordringerne direkte inde på livet.
Løsningen
Kampagnen sætter billeder og ord på, hvordan de ældre oplever det at modtage ældrepleje – uden at fremstille dem som sørgelige og svage mennesker. De ældre har ikke længere kræfter til at gå på gaden og kæmpe for deres ret, så vi andre skal hjælpe dem.
Dette modsætningsforhold brugte vi aktivt i udviklingen af kampagnens koncept ved at koble det hjemmevante billedsprog af hygge, porcelæn og hjemmehækling med referencer fra aktivisme, oprør og politiske bevægelser. Den visuelle identitet blev skabt i mødet mellem den klassiske opfattelse af et ældre-univers og et ’på barrikaderne’ aktivistisk spor.
I år 2 legede vi – sideløbende med rammende avisannoncer om systematiseringen i hjemmeplejen – med ”escape room”-temaet, hvor politikerne blev inviteret indenfor som plejepersonale i vores specialbyggede ældrebolig. Her kunne politikerne på egen krop mærke, hvordan det er at være hjemmehjælper og ikke have tid nok til både nærvær og pleje af de ældre borgere.