Forskningens Døgn

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Play Video

Opgaven

Forskningens Døgn er en videnskabs-festival med aktiviteter i hele landet, der hvert år åbner dørene og formidler forskning inden for en lang række fagområder.

Opgaven bestod i at promovere Forskningens Døgn 2022, så danskerne - og særligt målgruppen børnefamilier - lærte festivalen at kende og fik lyst til at deltage i nogle af de mange events, der blev afholdt i hele landet.

Løsningen

En landsdækkende kampagne skulle skabe bevidsthed omkring videnskabsfestivalen Forskningens Døgn og få danskerne til at opsøge mere information om de forskellige aktiviteter og events online. Dette blev opnået via indhold, der hyldede nysgerrigheden og præsenterede videnskab på en vedkommende og hverdagsnær måde, der nedbrød fordomme.

Kampagnen havde fokus på de mange spørgsmål, børn og barnlige sjæle stiller. Den skulle minde den almindelige dansker om, at  videnskaben findes overalt, og at den derfor vedrører de fleste. Konceptet ”nysgerrig på mere” motiverede modtageren til at reagere på kampagnens primære KPI, nemlig at klikke sig videre til hjemmesiden, hvor festivalens events udfoldede sig.

Udfordringen

I en verden fyldt med underholdningstilbud og hurtige stimuli kan en festival om forskning og videnskab umiddelbart lyde tørt og som et arrangement for de de særligt indviede.

Derudover er Forskningens Døgn ikke en ‘normal’ festival placeret ét geografisk sted. Det stiller krav til potentielle deltagere om selv at være opsøgende for at finde lokale events.

Resultatet

5,2mio.

eksponeringer på sociale medier

53.000

klik til hjemmesiden

28%

så filmen til ende på sociale medier

FD-OOH
FD-phone