Opgaven
Når to voksne går fra hinanden, er det sjældent konfliktfrit og enkelt. Specielt ikke, når der er børn involveret. For midt i krisen, sorgen og smerten, forandres familien for evigt og følelserne hos de voksne kan nemt komme til at overtage og gå ud over børnene. Også selvom det er det sidste, de voksne ønsker.
Skilsmisser er ikke for børn. Men op mod halvdelen af alle par ender med at blive skilt. Børns Vilkårs kampagne understreger det åbenlyse: At det gør børnene også.
Børns Vilkår ønskede et øget fokus på den støtte og hjælp forældre kan finde via deres digitale værktøj skilsmisseguiden.dk. Og ikke mindst at styrke den generelle forståelse for, at det er vigtigt at indtage børnenes perspektiv i forældrekonflikter og under skilsmisser.
Løsningen
'Børn bliver også skilt' minder danskerne om børnenes rolle i en skilsmisse.
Kampagnen tager forældre i hånden, spejler svære følelser og ansporer til at reflektere over, hvordan skilsmisser påvirker børnene.
I en kampagnefilm møder vi tre modige forældre, der deler et brev, de har skrevet til deres børn. De tre kærlige breve er stilet til børnene og læses højt af forældrene. Det er breve, der i bagklogskabens lys sætter ord på skilsmissen - på det sårbare sammen med det mere praktiske og den nye virkelighed.
Filmen understøttes af en række indholdselementer på sociale medier, der illustrerer, hvor komplekst det er for børn at leve i en skilsmissefamilie: Ikke bare det at have to hjem, men også at skulle tilpasse sig forskellige regler, opdragelsesmetoder og måske nye kærester?
Resultatet
332tusind
visninger af kampagnefilmen
1,5minut
af kampagnefilmen blev i gennemsnit set
22tusind
personer klikkede videre til Børns Vilkårs skilsmisseguide
Kampagnen var med til at genpositionere Børns Vilkår som en aktør, der har børnenes stemme i skilsmissesager. Det bliver blandt andet afspejlet i henvendelserne til Børns Vilkårs rådgivningstilbud.