Med en omsætning på 39,6 mio. kr. og en forbedring af årets resultat på ca. 30 pct. i forhold til 2019 kom LEAD styrket ud af et på alle måder anderledes år.

En kollektiv lønnedgang kort efter pressemødet d. 11. marts blev betalt tilbage, og så blev der knoklet igennem resten af året. Både i den virtuelle og virkelige verden. Forventningerne til 2021 er høje og indebærer bl.a. et velkommen til nye kollegaer og mere bæredygtighed.

Det så godt ud, da LEAD hoppede ind i 2020 med kommunikationshusets bedste resultat i ryggen. Det så også godt ud i årets første måneder, hvor der blev eksekveret på en ambitiøs vækststrategi, der kaldte på både nye forretningsområder, nye kollegaer og en forventet vækst på både top- og bundlinje. Efter et forårsdyk med udsyn til delvis uvished, udskudte projekter og en kollektiv lønnedgang fik kommunikationshuset omstillet sig til en ny (midlertidig) virkelighed og har netop indsendt endnu et rekordregnskab.

”Som alle andre stod vi i foråret 2020 i en situation, hvor vi hurtigt måtte handle uden helt at vide, hvad vi som bureau var oppe imod. Hvor vi med et godt resultat i ryggen normalt ville sætte snuden op efter nye eventyr, satte vi i stedet snuden i sporet, drejede på vores skruer og knoklede løs med det korte lys tændt for at rette ind efter udskudte projekter og et aflyst Folkemøde. Det fik os tilbage på sporet, og da sensommeren endelig kom, betalte vi med stor lettelse lønnedgangen tilbage og fandt vækstplanerne frem igen,”

– Søren Kaster, adm. direktør, LEAD Agency.

2020 endte med en nettoomsætning på 39,6 mio. kr. mod 39 mio. kr. året før. Resultatet efter skat endte på knap 3,7 mio. kr. mod 2,7 mio. kr. i 2019 – det svarer til en vækst på ca. 30 pct.

”Den vækst, vi trods alt har leveret, er resultatet af en eminent holdindsats båret igennem af et hold, som jeg virkelig er stolt over. Kæmpestor tak til alle. Vi glæder os til for alvor at sige tak for kampen, når vi igen må skåle og danse andre steder end på Teams,” siger Søren Kaster.

 Fuld bæredygtig damp på 2021

Forventningerne til 2021 peger i retning af fortsat vækst, og kommunikationshuset er klar til at investere i nye kollegaer fra øverste hylde.

”Selvom vi alle har brug for at udråbe 2021 til et mere håbefuldt år, så er vi stadig midt i en verdensomspændende pandemi. Men som mange andre har vi og vores kunder omstillet os, og vi mærker, trods alt, at verden fortsætter og bevæger sig mod lysere tider, selvom vi for det meste fortsat sidder hjemme bag vores skærme. Men med endnu et godt regnskab i ryggen er vi mere end klar til at tage LEAD til næste niveau,” siger Søren Kaster.

I første kvartal af året lancerer LEAD en ny bæredygtighedsydelse i samarbejde med The Footprint Firm. En ny ydelse, hvor LEAD med rådgivning og eksekvering bl.a. vil hjælpe danske og internationale virksomheder med at udkomme internt og eksternt med de mål og handlingsplaner, der kan bidrage til en bedre verden.

”Vi har med hjælp fra The Footprint Firm siden 2019 fået styr på vores egne reduktionsmål og naturligvis sat handling bag. Det har betydet, at vi alene i 2020 reducerede 200 ton CO2 fra atmosfæren, og at vi som virksomhed i dag er CO2-negative. Nu går vi sammen i markedet med en ny bæredygtighedsydelse, som vi inden længe glæder os til at fortælle meget mere om,” siger Søren Kaster.

LEAD har i dag 34 medarbejdere. Ejerkredsen og partnergruppen i LEAD Agency består af Søren Kaster (CEO), Peter Albæk, Lars Volle, Anita Baun Hørdum, Eva Svavars, Barbara Saitta Bregendal, Farshad Shirmohammadi (CFO) og Amalie Gaardbo. Torsten Jansen er associeret partner. Kommunikationshusets daglige ledelse består af Søren Kaster (CEO), Anita Baun Hørdum, Eva Svavars og Farshad Shirmohammadi (CFO). Thomas Ladefoged er formand for bestyrelsen.