LEAD ydelser

Kommunikation om bæredygtighed

Hvert ord tæller, og ord skal følges af handling. Især når det gælder den aktuelt største og mest verdensomspændende udfordring, vi står overfor: Den globale opvarmning og de alvorlige klimaforandringer, som vi og vores efterkommere skal leve med.

Men bæredygtighed handler om andet og mere end at gøre alt i vores magt for at minimere CO2-udledning. Bæredygtighed handler om at levere en bedre verden videre end den, vi overtog. Det inkluderer også et stort fokus på diversitet og inklusion, på at sikre alle mennesker lige rettigheder og på, at man grundlæggende har ret til at være sig selv. Uanset hvem man er.  

Vi forventer bæredygtighed og ansvarlighed 

Virksomhederne spiller her en afgørende rolle. Presset fra kunder, medarbejdere og investorer er medvirkende til, at virksomheder ofte rykker hurtigere og med flere ressourcer end det politiske system – hvad end det handler om at minimere miljø- og klimapåvirkning eller skabe en arbejdsplads med plads til alle. 

Når vi rådgiver i bæredygtighedskommunikation, starter vi altid med at sikre, at solide data og transparente regnskaber lægger til grund for de høje ambitioner, som kunden ønsker at kommunikere. Og at der ligger et reelt ønske om forandring bag ordene.  

Greenwashing kan blive forretningskritisk. Og vi ser nu, at Ombudsmanden har gjort det klart, at generelle udsagn om bæredygtighed i høj udstrækning betragtes som vildledende markedsføring, hvis ikke der ligger substantielle livscyklusanalyser bag. Det er positivt, at man ikke kan smykke sig med lånte, grønne fjer. Men samtidigt ser vi også en tendens til  ”greenblushing”. Fænomenet hvor virksomheder faktisk har orden på såvel ambitioner som afrapportering, men forsømmer at kommunikere det, og dermed forsømmer at inspirere andre. 

I kan bl.a. begynde med at opdatere jeres bæredygtighedskommunikation til de skærpede regler ved hjælp af en Sustainability Screening, som vi naturligvis kan hjælpe med. Læs mere om sustainability screening her.

Kommunikation om bæredygtighed skal være korrekt og unik 

En ansvarlig virksomhedsprofil styrker interessen for brandet blandt forbrugere og er en styrke i medarbejderrekrutteringen og skaber værdi for investorerne. Flere analyser viser, at især yngre medarbejdere direkte fravælger virksomheder uden en tydelig og ansvarlig profil.  

Bæredygtighed vedrører alle, og alle kan gøre en forskel. Men mange virksomheder er i tvivl om, hvor de skal starte. De frygter, at deres indsats giver bagslag og tænker måske, at man skal være en grøn rockstar, før man kan kommunikere ambitioner for klodens fremtid eller sætte ambitiøse mål for ligestilling og diversitet. Men sandheden er, at alle kan – alle skal – tage et samfundsansvar. Ellers kommer vi aldrig i mål. 

Kommunikation om bæredygtighed berører i princippet næsten alle LEADs ydelser – fra PR, analyser til kampagner, årsrapporter og Public Affairs. Desuden er LEAD gået sammen med The Footprint Firm om at få så mange virksomheder og organisationer som muligt til at blive mere bæredygtige, fortælle om det og dermed inspirere andre til at gøre det samme. 

Gode råd om bæredygtighedskommunikation 

Download de 7 gode råd til din bæredygtighedskommunikation her. 

Sammen hjælper vi virksomheder gennem et bæredygtigt servicetjek, hvor vi kortlægger følgende: 

  • Hvad siger en situationsanalyse og et datatjek om jeres ansvarlige profil i dag? 
  • Hvad er jeres ambitioner, på kort og lang sigt  – og kan de måles? 
  • Hvordan arbejder I bæredygtigt med kunder og samarbejdspartnere? 
  • Hvordan bidrager I til samfundet? 
  • Hvor er jeres muligheder og faldgruber? 

Vi har udviklet en metode for, hvordan virksomheder og organisationer kan udarbejde en ambitiøs strategi og indtage en stærk position, som er på linje med efterspørgslen fra såvel medarbejdere som kunder. 

Se LEAD Agencys egne mål og tal for bæredygtighed her. 

Kommunikation-om-baeredygtighed

Kommunikation om bæredygtighed

Vi forventer ansvarlighed fra fremtidens brands.

Barbara Saitta Bregendal, Partner

Alle ydelser