Play Video

Hvordan får vi danskerne til at handle på tegnene på psykisk partnervold – også når det ligner kærlighed?

Udfordringen

Psykisk vold er den mest udbredte form for partnervold i Danmark, men også den form flest har svært ved at genkende – og gribe ind overfor som pårørende.

Når vi taler om partnervold, forestiller de fleste sig blå mærker, råb og trusler. Men psykisk vold er mere subtil – og langt mere udbredt. Opgaven var at udvide danskernes forståelse af, hvad vold i nære relationer også kan være, og hvorfor det er vigtigt at gribe ind. Undersøgelser viser nemlig, at vidner til vold ofte undervurderer betydningen af deres hjælp og støtte til den voldsramte. Målet var klart: at flere pårørende reagerer, når de har mistanke om vold i nære relationer.

Kampagnen henvender sig derfor til alle voksne danskere. Som pårørende, ven eller kollega kan vi spille en afgørende rolle i at opdage og reagere på psykisk vold. Derfor sætter kampagnen fokus på fællesskabets ansvar – og på de små tegn, vi ellers let overser.

Løsningen

Vi har udviklet en holdnings- og adfærdskampagne, der gennem en integreret kommunikationsindsats spreder sig på tværs af platforme. Med outdoor, SoMe, presse, biograffilm, podcast, aktivering af ambassadører og et lanceringsevent har vi skabt en sammenhængende indsats, der både oplyser, engagerer og aktiverer.

Kampagnen skal få danskerne til at se tegnene på psykisk vold – også når de kamufleres som forelskelse eller omsorg. Det var udgangspunktet for det kreative greb: Ser du, når kærligheden er voldelig? Spørgsmålet understregede den ambivalens og usikkerhed, man kan stå i som pårørende. Et kærligt blik kan skjule en trussel. En gestus kan virke romantisk – men dække over kontrol. Kampagnens nøgleindsigt var, at de mest almindelige tegn på psykisk vold ofte bliver overset, fordi de tolkes positivt af omgivelserne. Det gjorde vi til kampagnens omdrejningspunkt.

Kampagnens visuelle udtryk låner fra klicheprægede symboler på kærlighed, som vi kender fra fx Valentines Day. Lige under overfladen lurer der dog en vis fare eller utryghed, som taler ind i, at intet er sort/hvidt. Det er samtidig er et stærkt samlende udtryk, der fænger i et Instagram univers, samtidig med at det knytter vores aktiviteter sammen på tværs af kanaler.

I filmene møder vi ikke bare forskellige miljøer og aldersgrupper, men også forskellige former for psykisk vold. For at opnå en bred relevans og refleksion har det være vigtigt at skabe relaterbare situationer, da psykisk vold findes i mange former og i alle samfundslag.

Ved lanceringseventet gik vi fysisk på gaden sammen med ligestillingsministeren og organisationer som Danner, Lev Uden Vold, LOKK, Mandecentret og Dialog Mod Vold. Her uddelte vi ’kærligheds’-slikkepinde og postkort for at starte samtaler og synliggøre kampagnens budskab i det offentlige rum.

Alle initiativer og kampagneelementer henviser til vores kampagnesite serduvolden.dk. Her kan der findes yderligere oplysninger, materialer og konkrete råd om psykisk vold i nære relationer.

Kampagneelementer

  • Landsdækkende outdoor kampagne
  • Film i biografer medie kampagne
  • Podcast med pårørende med Sara Bro som vært
  • Tre film med forskellige situationer
  • Lanceringsevent med ministeren og organisationer som Danner, Lev Uden Vold, LOKK, Mandecentret og Dialog Mod Vold – med uddeling af slikkepinde og postkort
  • Kendte ambassadører og influencers, der teaser og deler kampagnen – uden honorar – bl.a. Herlig Svend, Sandie Westh, @fartilfirepiger, Mathilde Trobeck.
  • Kampagnewebsite: serduvolden.dk
  • Presseindsats

Resulatet

Kampagnen er stadig i gang, men har allerede fået en imponerende start med højt reach, stærkt engagement og presseomtale med bl.a. et indslag i Aftenshowet. Interessen og delingen blandt både fagpersoner, medier og almindelige danskere tyder på, at vi har ramt en vigtig nerve i samtalen om psykisk vold på tværs af en bred målgruppe.

Du skal tillade cookies for at se videoen

Du skal tillade cookies for at se videoen