Opgaven
Nordisk Ministerråd har en klar vision – Norden skal være den mest bæredygtige region i verden. Opgaven var: Skab et brandkoncept, der positionerer Norden moderne og bæredygtigt og som samtidigt giver målgrupperne direkte værdi.
Nordisk Ministerråd iværksætter hvert år en lang række internationale projekter, der understøtter Nordens vision og som er med til at udbrede Nordens bæredygtige løsninger globalt. Men mange af projekterne har været enkeltstående begivenheder eller regionale indsatser, som ikke har fået den brede opmærksomhed, de fortjener, og som dermed er forspildte chancer ift. at styrke Nordens brand.
Derfor ønskede Nordisk Ministerråd et strategisk brandkoncept, der kunne samle de mange projekter i ét forbrugerrettet brand, der formidler visionen og øger det internationale kendskab til Nordens ambitioner indenfor bæredygtighed.
Løsningen
Lead Agency vandt i 2019 opgaven om at udvikle brandkonceptet NORDIC TALKS med payoffet INSPIRE TO ACT – ACT TO INSPIRE. Konceptet sætter rammen for en serie af liveevents, der broadcastes som en engelsksproget international podcastserie. Siden da har vi stået for at producere episoderne til podcastserien. Lead Agency har desuden udviklet den samlede strategi for den digitale promovering af podcasten fra lanceringen i sommeren 2020 og frem.
NORDIC TALKS adresserer og finder løsninger på de største globale bæredygtighedsudfordringer. Løsninger, som almindelige borgere kan handle på allerede i dag. Alle events under NORDIC TALKS-konceptet faciliterer nysgerrige samtaler mellem pionerer, eksperter og meningsdannere og diskuterer, hvad vi kan gøre for at skabe en mere bæredygtig fremtid.
NORDIC TALKS er designet som et open-source brandkoncept, der nemt kan afvikles af arrangører verden over – arrangørerne skal blot følge 5 dogmer. Fælles for talksene er, at de tager afsæt i de nordiske værdier og FN’s Verdensmål – og at alle talks efterlader lytteren med konkrete ”action points”, som de kan handle på.
Ved The Transform Awards Nordics 2021 vandt NORDIC TALKS guld i kategorien “Best place or nation brand” og sølv i kategorien "Best creative strategy". Projektet blev desuden anerkendt med hele tre nomineringer til City Nation Place Awards i 2021 i kategorierne “Place Brand of the Year”, “Best Communication Strategy” og “Best Citizen Engagement”. Her blev projektet fremhævet som ”Highly commended” i kategorien ”Best Communication Strategy”.
NORDIC TALKS er tilgængelige på www.NORDICTALKS.com, iTunes, Spotify og Android og promoveres via Instagram, LinkedIn og Nordens SoMe kanaler.
Resultatet
+240
af Nordisk Ministerråds partnere har været involveret i projektet
+15.800
gange, er podcasten blevet lyttet til
+1,8mio.
personer har mødt vores indhold på Instagram
+90
Nordic Talks liveevents er blevet afholdt på tværs af 44 lande
Projektet vandt guld og sølv ved The Transform Awards Nordics 2021