Hæler, ikke mig!

Hæler, ikke mig!

Bo trygt!

Opgaven

De fleste danskere ønsker ikke at købe stjålne varer. Alligevel købte 250.000 danskere hælervarer for over 2 mia. kr. i Danmark i 2019. Hæleri foregår i stigende grad på nettet, hvor det kan være svært at vide, hvem man handler med.

Vores opgave var derfor at klæde danskerne konstruktivt på til at kunne styre uden om hælervarer, når de shopper brugt på nettet. I sidste ende bliver det derved sværere at afsætte tyvekoster, så incitamentet for at begå indbrud forsvinder.

Løsningen

Kampagnen "Hæler, ikke mig!" byggede på hyldest af danskernes fornuftige holdning til handel med hælervarer. Med humor sænkede vi paraderne hos målgruppen af 30-60-årige danskere, så de blev modtagelige for viden - på  trods af, at hæleri er et lavinteresseområde.

Kampagnen viste ægte mennesker med erfaringer og følelser, som troværdigt og identificerbart kunne italesætte alle de dårlige undskyldninger, der er i købssituationen. Og så var det afgørende at møde målgruppen med enkle handlingsanvisninger og gode råd på sociale medier og på online handelsplatforme i konkrete købs- og salgssituationer.

Resultatet

%
af målgruppen (30-60-årige) nået på sociale medier.
mio.
danskere nået i købssituationen på online handelsplatforme.
%
af dem, der har set kampagnefilmene, har intention om at ændre adfærd ved fx at benytte et af kampagnens gode råd.